تأثیر آگاهی فرهنگی دانشجویان زبان انگلیسی بر ترجمه

نویسندگان

  • Ahmad Mohseni

چکیده

این مقاله تأثیر برخورداری دانشجویان ایرانیِ زبان انگلیسی از دانش فرهنگی بر عملکرد ترجمۀ آنها را مورد مطالعه قرار می‌دهد. طبق یافته‌های این تحقیق، دانشجویان اغلب در مواجهه با مفاهیم فرهنگی متداول از دانش کافی برخوردار نیستند. اگرچه دانش ناکافی در موارد متعددی تأثیر منفی بر ترجمه می‌گذارد، مطالعۀ متن ترجمه شده، ناکافی بودن اطلاعات فرهنگی دانشجو را دلیل اصلی این اشکالات نمی‌شناسد. بنابر یافته‌ها،کتب مرجع اصلی نقش مهمی در فرآیند ترجمه دارند و برای غلبه بر مشکل کمبود دانش فرهنگی رویکردهای کلاسی فرآیند-مدار مورد نیاز است.

چاپ‌شده

2008-01-01

ارجاع به مقاله

Mohseni, A. (2008). تأثیر آگاهی فرهنگی دانشجویان زبان انگلیسی بر ترجمه. فصلنامه مطالعات ترجمه ایران, 5(20). Retrieved از https://www.journal.translationstudies.ir/ts/article/view/135

شماره

نوع مقاله

مقاله علمی-پژوهشی