اعتباریابی ابزار ارزشیابی دروس تخصصی مترجمی زبان انگلیسی بر مبنای الگوی سیپ

نویسندگان

  • سعید رنجبر دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن
  • رامین رحیمی 📧 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن

چکیده

یکی از مهم ‌ ترین عواملی که اعتبار ارزشیابی را تحت تأثیر قرار می ‌ دهد وجود یک ابزار کارامد است که بتواند ابعاد برنامه درسی مورد نظر را به ‌ درستی بسنجد . هدف از این مطالعه طراحی ابزاری معتبر و پایا برای ارزشیای برنامه درسی در دوره کارشناسی رشته مترجمی زبان انگلیسی در ایران بود . این مطالعه در سال تحصیلی 99 – 1398 در دانشگاه ‌ های مختلف در ایران که به مدت ده سال یا بیش ‌ تر دوره کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی را ارائه می ‌ دادند انجام شد . به این منظور، پس از مطالعه منابع موجود درباره الگوی ارزشیابی بافت - درونداد - فرایند - محصول ( سیپ ) یک پرسشنامه محقق‌ساخته طراحی گردید . در مرحله بعد، اعتبار محتوایی پرسشنامه بر مبنای نظر کارشناسان و محاسبه شاخص اعتبار محتوایی به ‌ دست آمد . در نهایت، پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب گاتمن تأیید گردید . نسخه نهایی پرسشنامه میان 147 دانشجوی سال سوم و چهارم دوره کارشناسی ترجمه در شش گروه آموزشی مختلف توزیع شد . با توجه به نتایج به ‌ دست ‌ آمده، ضریب آلفای کرونباخ برابر با 89/0 و ضریب گاتمن برابر با 78/0 بود . به ‌ علاوه، برای تأیید اعتبار ساختاری پرسشنامه از تحلیل عاملی ت أ ییدی استفاده شد که نتایج آن نشان داد که پرسشنامه طراحی ‌ شده از اعتبار و روایی لازم برخوردار بوده و می ‌ توان از آن برای ارزشیابی دروس تخصصی در دوره کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی بهره جست .

کلمات راهنما:

ارزشیابی دروس تخصصی, الگوی سیپ, مترجمی زبان انگلیسی

بیوگرافی نویسندگان

سعید رنجبر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن

دانشجوی دکتری ، گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران ؛

رامین رحیمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن

استادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران؛

مراجع

Akbari, R., & Yazdanmehr, E. (2011). EFL teachers’ recruitment and dynamic assessment in private language institutes of Iran. Journal of English Language Teaching and Learning, 8, 30–51.

Alikina, E. V., Kushnina, L. V., Naugolnykh, A. Y., & Falko, K. I. (2019). Integrative Methodology of Teaching Translation and Interpreting. In The International Conference Going Global through Social Sciences and Humanities (pp. 245–251). Springer, Cham.

Al-Jardani, K. S. S. (2012). English language curriculum evaluation in Oman. International Journal of English Linguistics, 2(5), 40–44.

Aloreibi, A. and Carey, M. D. (2017). English Language Teaching in Libya After Gaddafi. In: R. Kirkpatrick (Ed.). English Language Education Policy in the Middle East and North Africa (pp. 93–114). Springer International Publishing.

Atai, M. R., Babaii, E., & Mousavi, M. (2016). Exploring standards and developing a measure for evaluating Iranian EFL teachers’ professional competence in the private sector. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 5(2),30–5.

Aziz, S., Mahmood, M., & Rehman, Z. (2018). Implementation of CIPP model for quality evaluation at school level: A case study. Journal of Education and Educational Development, 5(1), 189–206.

Barrett, A. M., Duggan, R. C., Lowe, J., Nikel, J., & Ukpo, E. (2006). The concept of quality in education: A review of the international literature on the concept of quality in education. EdQual: RPC.

Birjandi, P., & Nosratinia, M. (2009). The qualitative program evaluation of the postgraduate English Translation major in Iran. The Journal of Modern Thoughts in Education, 4 (4), 37–58.

Colina, S., & Angelelli, C. V. (Eds.). (2017). Translation and interpreting pedagogy in dialogue with other disciplines (Vol. 90). John Benjamins Publishing Company.

Crabb, A. and Leroy, P. (2012). The handbook of environmental policy evaluation. Routledge.

Darussalam, G. (2010). Program Evaluation in Higher Education. International Journal of Research and Review, 5(2), 56–65.

Eryanto, H., Swaramarinda, D. R., & Nurmalasari, D. (2019). Effectiveness of entrepreneurship practice program: Using CIPP program evaluation. Journal of Entrepreneurship Education, 22(1), 1–10.

Gholami, J., Sarkhosh, M., & Abdi, H. (2016). An exploration of teaching practices of private, public, and public-private EFL teachers in Iran. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(1), 16–33. doi:10.1515/jtes-2016–0002

HesabiA. (2014). A Comparative Study of Curriculum in Masters’ Degree of Translation Studies between Western Universities and University of Isfahan. Language and Translation Studies, 46(3). 61–86. https://doi.org/10.22067/lts.v46i3.39394

Jain, C., & Prasad, N. (2018). Quality of secondary education in India. Singapore: Springer Nature.

Kafi, Z., Motallebzadeh, K., Khodabakhshzadeh, H., Zeraatpisheh, M., & Lu, X. (2019). Developing, glocalizing & validating a quality indices rubric in English language teaching: A case of CIPP model. Cogent Education, 6(1), 16–23.

Kaveh, F., & Karimnia, A. (2015). Translation Studies Program Evaluation at Master’s Level in Iran: A Study on Islamic Azad University Curriculum Design. Journal of Applied Linguistics, 1(2), 21–30.

Manan, A., Fadhilah, M. A., Kamarullah, K., & Habiburrahim, H. (2020). Evaluating paper-based TOEFL preparation program using the Context, Input, Process, and Product (CIPP) model. Studies in English Language and Education, 7(2), 457–471.

Mangal, S. K., & Mangal, S. (2013). Research methodology in behavioral sciences. PHI Learning Pvt. Ltd.

McDonald, M. (2002). Systematic assessment of learning outcomes. Jones & Bartlett Learning.

Rezvani, R., & Vakilinejad, M. (2014). An Evaluation of Translation Quality Assessment course: Voices from Instructors. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 1563–1571.

Rezvani, R., & Vakilinejad, M. (2015). Examining Curriculum Efficiency from Learners’ Perspective: A Case Study of Translation Criticism Course of Iranian Universities. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 4(1), 151–158.

Rezvani, R., Farahzad, F., & Vakilinejad, M. (2012). Looking at the Overlooked: Students' Needs and Perceptions in MA Translation Quality Assessment Curriculum. Translation Studies 38, 83–98.

Salari, Z., & Khazaee Farid, A. (2016). The Necessity of Updating the English Translation BA Syllabus Based on Translation Market in Iran. Language and Translation Studies, 48(1), 19–51. https://doi.org/10.22067/lts.v48i1.37518

Shishavan, H., & Sadeghi, K. (2009). Characteristics of an effective English language teacher as perceived by Iranian teachers and learners of English. English Language Teaching, 2(4). doi:10.5539/elt.v2n4p130

Sopha, S., & Nanni, A. (2019). The CIPP Model: Applications in Language Program Evaluation. Journal of Asia TEFL, 16(4), 13–60.

Stufflebeam, D. L. (2002). The CIPP model for evaluation. In D. L. Stufflebeam, C. F. Madam, & T. Kellaghan (Eds.), Evaluation models (pp. 279–317). New York: Kluwer Academic Publishers.

Stufflebeam, D. L. (2003). The CIPP model for evaluation. In International handbook of educational evaluation (pp. 31–62). Springer, Dordrecht.

Stufflebeam, D. L. (2005). The CIPP Model. In: S. Mathison (Ed.) Encyclopedia of Evaluation (pp. 60–65). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Stufflebeam, D. L. and Shinkfield, A. J. (2007). Evaluation theory, models and applications. San Francisco, CA: Jossey Bass.

Stufflebeam, D. L. and Zhang, G. (2017). The CIPP evaluation model: How to evaluate for improvement and accountability. Guilford Publications.

Wang, Y. (2008). Influence of Planning on Students’ Language Performance in Task-Based Language Teaching. English language teaching, 1(1), 83–86.

Zhang, G., Zeller, N., Griffith, N., Metcalf, M., Williams, J., Shea, C., & Misulis, K. (2011). Using the context, input, process, and product evaluation model (CIPP) as a comprehensive framework to guide the planning, implementation, and assessment of service-learning programs. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 15(4), 57–84.

چاپ‌شده

2020-10-18

ارجاع به مقاله

رنجبر س., & رحیمی ر. (2020). اعتباریابی ابزار ارزشیابی دروس تخصصی مترجمی زبان انگلیسی بر مبنای الگوی سیپ. فصلنامه مطالعات ترجمه ایران, 18(70), 66. Retrieved از https://www.journal.translationstudies.ir/ts/article/view/800

شماره

نوع مقاله

مقاله علمی-پژوهشی