واكاوی بازخوردها و اظهارنظرهای معلمان ترجمه بر ترجمۀ دانشجویان

نویسندگان

  • Mohammad Reza Hashemi
  • Elnaz Pakar

چکیده

نقش بازخورد در تغییر رفتار و یادگیری یكی از مهم‌ترین اصول در نظریۀ آشوب و نظریۀ سایبرنتیك است. بازخورد حاصل از محیط می‌تواند به صورت مثبت یا منفی باعث كاهش و یا افزایش یادگیری شود. بر مبنای نظریۀ اِسناد نیز افراد شكست‌های خود را در یادگیری به چهار مقولة «توانایی»، «تلاش»، «دشواری موضوع» و «شانس» نسبت می‌دهند. معلم به عنوان یكی از اركان محوری در یادگیری نقش بسزایی در رشد توان‌مندی و یادگیری افراد ایفا می‌كند و لذا بازخورد اظهارنظرهای آموزشی او به عنوان یكی از عوامل دخیل در رفتار فراگیران، می‌تواند مورد واكاوی قرار گیرد. در این مقاله نویسندگان در گزارشی از یك پژوهش میان‌رشته‌ای و مبتنی بر سه نظریۀ آشوب، سایبرنتیك و اِسناد، نتیجة واكاوی رابطة میان اظهارنظرها و بازخوردهای آموزشی معلمان ترجمه بر ترجمة دانشجویان را ارائه می‌دهند و نتایج حاصل از آن را در قالب پیشنهادهایی برای ارتقای آموزش ترجمه مطرح می‌كنند.

چاپ‌شده

2010-10-23

ارجاع به مقاله

Hashemi, M. R., & Pakar, E. (2010). واكاوی بازخوردها و اظهارنظرهای معلمان ترجمه بر ترجمۀ دانشجویان. فصلنامه مطالعات ترجمه ایران, 8(30). Retrieved از https://www.journal.translationstudies.ir/ts/article/view/228

شماره

نوع مقاله

مقاله علمی-پژوهشی